Organy w służbie bezpieczeństwa ekologicznego

Wypełnianie zadań publicznych jest istotą koncepcji państwa i jego roli w społeczeństwie. Niemniej jednak skala tych zadań, zwłaszcza w sferze szeroko rozumianej ochrony środowiska, jest coraz to szersza. Podmiot zobowiązany do ich realizacji w konsekwencji coraz częściej jest przytłoczony ciężarem odpowiedzialności za ich odpowiednie wykonanie. Rośnie też liczba aktów normatywnych, z których wynika obowiązek realizacji określonych zadań, wpływających pośrednio lub bezpośrednio na stopień bezpieczeństwa jednostki.
Kwestie środowiskowe, w tym związane z ochroną ekologiczną czy ociepleniem klimatu powracają cyklicznie jako problemy natury publicznej, społecznej, gospodarczej czy politycznej, wymagające określonej aktywności ze strony państwa i samorządów, właśnie ze względu na bezpieczeństwo społeczeństwa i jednostek. Przejawem tej aktywności jest katalog zadań o różnym charakterze i zakresie przedmiotowy przypisywanych różnym podmiotom publicznym, w tym samorządom.
Kompetencje różnią się między szczeblami, jednak dzisiaj skupimy się na realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa, gdzie wyróżniamy służby w ramach administracji zespolonej i niezespolonej. Większość podmiotów jest włączona poprzez podleganie wojewodzie, a dalej właściwym ministrom do administracji zespolonej.
Ogólnie najważniejsze ograny osobowe i służbowe, które realizują zadania z zakresu bezpieczeństwa ekologicznego:
- Minister Obrony Narodowej (pośrednio);
- Minister Środowiska;
- Wojewoda;
- Inspekcja Ochrony Środowiska + Główny Inspektor Ochrony Środowiska;
- Państwowa Staż Pożarna + Komendant Główny Państwowej Staży Pożarnej (należy tutaj zwrócić uwagę na całą organizację krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, do którego zaliczają się również OSP – Ochotnicza Straż Pożarna, TOPR – Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, czy ratownictwo medyczne);
- Policja oraz Komisariaty Rzeczne Policji, czy Policja Wodna;
- Straż gminna (miejska);
- Staż Graniczna;
- Straż Ochrony Kolei;
- Służba Celna lub Celno-Skarbowa + Naczelnik Urzędu Skarbowego lub Celno-Skarbowego;
- Staż Leśna;
- Państwowa Straż Łowiecka
- Państwowa Straż Rybacka;
- Państwowa Inspekcja Sanitarna + Główny Inspektor Sanitarny;
- Państwowa Inspekcja Weterynaryjna + Główny Lekarz Weterynarii;
- Inspekcja Transportu Drogowego;
- Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
- Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa;
- Inspektor do Spraw Substancji Chemicznych;
- Inspektorzy żeglugi śródlądowej oraz Inspektorzy rybołówstwa morskiego;
- Inspektorzy dozoru jądrowego + Prezes Państwowej Agencji Atomistyki;
- Ograny administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego + Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego;
- Państwowe Gospodarstwo Wodne – Wody Polskie;
- Żandarmeria Wojskowa.
Oczywiście w wielu przypadkach mamy na danym szczeblu tożsame, najczęściej podległe w realizacji zadań wojewódzkie, powiatowe, gminne czy regionalne organy, służby, czy przedstawicieli naczelnych.
Ważne są również dwa stanowiska:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (rdoś);
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ).
Są to organy administracji rządowej, stanowią pion administracji wyspecjalizowanej w sprawach z zakresu ochrony środowiska. Wykonują wyłącznie zadania związane z ochroną środowiska, lecz część tych zadań ma również istotne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa ekologicznego.
Źródła:
Image by pch.vector on Freepik